هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه همدلی برای کودکان شنوا و ناشنوای پیشدبستانی انجام شد.روش: این پژوهش توصیفی و از نوع روانسنجی بود. جامعه آماری پژوهش را مربیان کودکان شنوا و ناشنوای پیشدبستانی در استان تهران در سال تحصیلی 1400- 1401 تشکیل دادند.نمونه شامل دو گروه 270 نفری از مربیان کودکان پیشدبستانی (بهترتیب 160 و 110 نفر از مربیان کودکان شنوا و ناشنوا در هر گروه) میشد که با روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شدند.فرایندترجمهوترجمهمعکوسبرای تهیهنسخهفارسی پرسشنامه همدلی انجام شد. برای تعیین روایی صوری و محتوایی از نظر 8 متخصص استفاده شد. شاخص روایی محتوایی به روش لاواشه و روش والتز و باسل به دست آمد و شاخص روایی سازه به روش تحلیل عاملی محاسبه شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ و بازآزمایی به دست آمد.یافتهها: پرسشنامه همدلی در 19 گویه و سه خردهمقیاس سه گزینهای ترجمه شد. براساس نتایج تحلیل عامل اکتشافی، سه عامل استخراج شد. نتایج تحلیل عامل تأییدی نشان داد که مدل سه عاملی از برازش خوبی برخوردار است و تأییدکننده روایی سازه ابزار بود. شاخص روایی محتوایی برای پرسشنامه همدلی و هریک از خردهمقیاسهای سرایت هیجانی، توجه به احساسات دیگران و واکنشهای اجتماعپسند بهترتیب 94/0، 96/0، 93/0 و 94/0 بود. پایایی پرسشنامه همدلی و هریک از خردهمقیاسهای آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ بهترتیب93/0، 94/0، 90/0 و 92/0 و همچنین با روش بازآزمایی 92/0، 91/0، 88/0 و 89/0 به دست آمد. نتایج روایی همگرا و واگرای پرسشنامه همدلی بهترتیب از راه اجرای همزمان آن با مقیاس ارزشهای اجتماعی هیجانی و تابآوری و پرسشنامه تواناییها و مشکلات بررسی شد که همبستگی آن متوسط تا بالا و در دامنه 47/0 تا 74/0 بود. نتیجهگیری: پرسشنامه همدلی، ابزاری روا و پایا است و میتوان از آن برای ارزیابی همدلی کودکان شنوا و ناشنوای پیشدبستانی در کشور ایران استفاده کرد.
Ashori M, Aghaziarati A. Investigating the Psychometric Properties of the Persian Version of Empathy Questionnaire for Hearing and Deaf Pre-school Children. JOEC 2023; 23 (3) : 3 URL: http://joec.ir/article-1-1582-fa.html
عاشوری محمد، آقازیارتی علی. بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه همدلی برای کودکان شنوا و ناشنوای پیشدبستانی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1402; 23 (3) :33-50