[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 23، شماره 3 - ( 9-1402 ) ::
جلد 23 شماره 3 صفحات 50-33 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه فارسی پرسشنامه همدلی برای کودکان شنوا و ناشنوای پیش‌دبستانی
محمد عاشوری 1، علی آقازیارتی1
1- دانشگاه اصفهان
چکیده:   (562 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه همدلی برای کودکان شنوا و ناشنوای پیش‌دبستانی انجام شد. روش: این پژوهش توصیفی و از نوع روانسنجی بود. جامعه آماری پژوهش را مربیان کودکان شنوا و ناشنوای پیش‌دبستانی در استان تهران در سال تحصیلی 1400- 1401 تشکیل دادند. نمونه شامل دو گروه 270 نفری از مربیان کودکان پیش‌دبستانی (بهترتیب 160 و 110 نفر از مربیان کودکان شنوا و ناشنوا در هر گروه) می‌شد که با روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای انتخاب شدند. فرایند ترجمه و ترجمه معکوس برای تهیه نسخه فارسی پرسشنامه همدلی انجام شد. برای تعیین روایی صوری و محتوایی از نظر 8 متخصص استفاده شد. شاخص روایی محتوایی به روش لاواشه و روش والتز و باسل به دست آمد و شاخص روایی سازه به روش تحلیل عاملی محاسبه شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ و بازآزمایی به دست آمد. یافته‌ها: پرسشنامه همدلی در 19 گویه و سه خرده‌مقیاس سه گزینه‌ای ترجمه شد. براساس نتایج تحلیل عامل اکتشافی، سه عامل استخراج شد. نتایج تحلیل عامل تأییدی نشان داد که مدل سه عاملی از برازش خوبی برخوردار است و تأییدکننده روایی سازه ابزار بود. شاخص روایی محتوایی برای پرسشنامه همدلی و هریک از خرده‌مقیاس‌های سرایت هیجانی، توجه به احساسات دیگران و واکنش‌های‌ اجتماع‌پسند بهترتیب 94/0، 96/0، 93/0 و 94/0 بود. پایایی پرسشنامه همدلی و هریک از خرده‌مقیاس‌های آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ بهترتیب 93/0، 94/0، 90/0 و 92/0 و همچنین با روش بازآزمایی 92/0، 91/0، 88/0 و 89/0 به دست آمد. نتایج روایی همگرا و واگرای پرسشنامه همدلی بهترتیب از راه اجرای همزمان آن با مقیاس ارزش‌های اجتماعی هیجانی و تاب‌آوری و پرسشنامه توانایی‌ها و مشکلات بررسی شد که همبستگی آن متوسط تا بالا و در دامنه 47/0 تا 74/0 بود. نتیجه‌گیری: پرسشنامه همدلی، ابزاری روا و پایا است و می‌توان از آن برای ارزیابی همدلی کودکان شنوا و ناشنوای پیش‌دبستانی در کشور ایران استفاده کرد.
شماره‌ی مقاله: 3
واژه‌های کلیدی: کودکان پیش‌دبستانی، کودکان ناشنوا، ویژگی‌های روان‌سنجی، همدلی
متن کامل [PDF 849 kb]   (213 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/6/7 | پذیرش: 1401/10/6 | انتشار: 1402/9/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ashori M, Aghaziarati A. Investigating the Psychometric Properties of the Persian Version of Empathy Questionnaire for Hearing and Deaf Pre-school Children. JOEC 2023; 23 (3) : 3
URL: http://joec.ir/article-1-1582-fa.html

عاشوری محمد، آقازیارتی علی. بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه فارسی پرسشنامه همدلی برای کودکان شنوا و ناشنوای پیش‌دبستانی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1402; 23 (3) :33-50

URL: http://joec.ir/article-1-1582-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 23، شماره 3 - ( 9-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4645