[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 23، شماره 3 - ( 9-1402 ) ::
جلد 23 شماره 3 صفحات 140-135 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش کارکرد اجرایی خودتنظیمی بر حافظه‌ فعال دانش‌آموزان مضطرب
الهام پیرحاجی1 ، علی اکبر ارجمندنیا 2، سوگند قاسم زاده2 ، شیرین مجاور3
1- گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، ایران
2- گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران
3- گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده:   (574 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش کارکرد اجرایی خودتنظیمی بر حافظه‌ فعال دانش‌آموزان مضطرب است. روش: این پژوهش از نوع روش نیمه‌آزمایشی همراه با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعۀ آماری مطالعه حاضر شامل دانش‌آموزان مضطرب دبستان شهید کاظمی شهر تهران است. سی نفر از افراد واجد شرایط به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در دو گروه کنترل (پانزده نفر) و گروه آزمایش (پانزده نفر) قرار گرفتند. از مقیاس اضطراب اسپنس (۱۹۹۷) و آزمون حافظه فعال حاف‌بک ارجمندنیا (۱۳۹۶) استفاده شده است. گروه آزمایش ده جلسه کارکرد اجرایی خودتنظیمی (هر جلسه به مدت شصت دقیقه) را به‌صورت گروهی دریافت کردند و گروه کنترل، مداخله‌ای دریافت نکردند. پس از اتمام دوره برای هر دو گروه آزمایش و کنترل، پس‌آزمون اجرا شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که کارکرد اجرایی خودتنظیمی اثر معناداری در بهبود مؤلفه‌های حافظه فعال شامل حلقه واج شناختی، صفحه دیداری- فضایی و مجری مرکزی دانش‌آموزان مضطرب دارد (01/0p≤).نتیجه‌گیری: به‌طور‌کلی نتایج این پژوهش نشان داد که کارکرد اجرایی خودتنظیمی می‌تواند به مؤلفه‌های حافظه فعال شامل حلقه واج‌شناختی، صفحه دیداری- فضایی و مجری مرکزی دانش‌آموزان مضطرب کمک کند.
شماره‌ی مقاله: 10
واژه‌های کلیدی: کارکرد اجرایی خودتنظیمی، حافظه‌ فعال، دانش‌آموزان مضطرب.
متن کامل [PDF 1225 kb]   (287 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/5/2 | پذیرش: 1402/6/8 | انتشار: 1402/10/3
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

pirhaji E, arjmandnia A, ghasemzadeh S, mojaver S. The Effect of Self-regulatory Executive Function Training on Anxiety and Working Memory in Anxious Students. JOEC 2023; 23 (3) : 10
URL: http://joec.ir/article-1-1714-fa.html

پیرحاجی الهام، ارجمندنیا علی اکبر، قاسم زاده سوگند، مجاور شیرین. اثربخشی آموزش کارکرد اجرایی خودتنظیمی بر حافظه‌ فعال دانش‌آموزان مضطرب. فصلنامه كودكان استثنايي. 1402; 23 (3) :135-140

URL: http://joec.ir/article-1-1714-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 23، شماره 3 - ( 9-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4645