:: دوره 23، شماره 3 - ( 9-1402 ) ::
جلد 23 شماره 3 صفحات 140-135 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش کارکرد اجرایی خودتنظیمی بر حافظه‌ فعال دانش‌آموزان مضطرب
الهام پیرحاجی1 ، علی اکبر ارجمندنیا 2، سوگند قاسم زاده2 ، شیرین مجاور3
1- گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، ایران
2- گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران
3- گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده:   (670 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش کارکرد اجرایی خودتنظیمی بر حافظه‌ فعال دانش‌آموزان مضطرب است. روش: این پژوهش از نوع روش نیمه‌آزمایشی همراه با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعۀ آماری مطالعه حاضر شامل دانش‌آموزان مضطرب دبستان شهید کاظمی شهر تهران است. سی نفر از افراد واجد شرایط به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در دو گروه کنترل (پانزده نفر) و گروه آزمایش (پانزده نفر) قرار گرفتند. از مقیاس اضطراب اسپنس (۱۹۹۷) و آزمون حافظه فعال حاف‌بک ارجمندنیا (۱۳۹۶) استفاده شده است. گروه آزمایش ده جلسه کارکرد اجرایی خودتنظیمی (هر جلسه به مدت شصت دقیقه) را به‌صورت گروهی دریافت کردند و گروه کنترل، مداخله‌ای دریافت نکردند. پس از اتمام دوره برای هر دو گروه آزمایش و کنترل، پس‌آزمون اجرا شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که کارکرد اجرایی خودتنظیمی اثر معناداری در بهبود مؤلفه‌های حافظه فعال شامل حلقه واج شناختی، صفحه دیداری- فضایی و مجری مرکزی دانش‌آموزان مضطرب دارد (01/0p≤).نتیجه‌گیری: به‌طور‌کلی نتایج این پژوهش نشان داد که کارکرد اجرایی خودتنظیمی می‌تواند به مؤلفه‌های حافظه فعال شامل حلقه واج‌شناختی، صفحه دیداری- فضایی و مجری مرکزی دانش‌آموزان مضطرب کمک کند.
شماره‌ی مقاله: 10
واژه‌های کلیدی: کارکرد اجرایی خودتنظیمی، حافظه‌ فعال، دانش‌آموزان مضطرب.
متن کامل [PDF 1225 kb]   (316 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/5/2 | پذیرش: 1402/6/8 | انتشار: 1402/10/3


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 23، شماره 3 - ( 9-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها