1- گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، ایران 2- گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران 3- گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده: (670 مشاهده)
هدف:هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش کارکرد اجرایی خودتنظیمی بر حافظه فعال دانشآموزان مضطرب است. روش: این پژوهش از نوع روش نیمهآزمایشی همراه با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل است. جامعۀ آماری مطالعه حاضرشامل دانشآموزان مضطرب دبستان شهید کاظمی شهر تهران است. سی نفر از افراد واجد شرایط به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه کنترل (پانزده نفر) و گروه آزمایش (پانزده نفر) قرار گرفتند. از مقیاس اضطراب اسپنس (۱۹۹۷) و آزمون حافظه فعال حافبک ارجمندنیا (۱۳۹۶) استفاده شده است. گروه آزمایش ده جلسه کارکرد اجرایی خودتنظیمی (هر جلسه به مدت شصت دقیقه) را بهصورت گروهی دریافت کردند و گروه کنترل، مداخلهای دریافت نکردند. پس از اتمام دوره برای هر دو گروه آزمایش و کنترل، پسآزمون اجرا شد. یافتهها:نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که کارکرد اجرایی خودتنظیمی اثر معناداری در بهبود مؤلفههای حافظه فعال شامل حلقه واج شناختی، صفحه دیداری- فضایی و مجری مرکزی دانشآموزان مضطرب دارد (01/0p≤).نتیجهگیری: بهطورکلی نتایج این پژوهش نشان داد که کارکرد اجرایی خودتنظیمی میتواند بهمؤلفههای حافظه فعال شامل حلقه واجشناختی، صفحه دیداری- فضایی و مجری مرکزی دانشآموزان مضطرب کمک کند.